ANALISIS INOVASI PELAYANAN PUBLIK PADA ADMINISTRASI KEPENDUDUKAN MELALUI KADOKU SEHATI DI DINAS KEPENDUDUKAN DAN PENCATATAN SIPIL KABUPATEN SUMBAWA BARAT

KARTAPATI KARTAPATI, UMAR UMAR, MUAMMAR KHADAFIE

Abstract


In the Regulation of the Minister for Empowerment of State Apparatus and Bureaucratic Reform of the Republic of Indonesia Number 30 of 2014 concerning Guidelines for Public Service Innovation it is stated that: "Public Service Innovation is a breakthrough type of service which is either an original creative idea/idea and/or an adaptation/modification that provides benefits to society , either directly or indirectly.” As an effort to realize quality public services, it is based on the Decree of the Head of the West Sumbawa Regency Population and Civil Registration Service. No. 067/019/DISDUKCAPIL/2021 Concerning the Formation of the Sumbawa Regency Kadoku Sehati Service Innovation Implementation Team, the aim is to simplify population administration matters for newlyweds. The research method used is a qualitative research method. The population and sample in the research were government officials tasked with carrying out Kadoku Sehati population administration services and the people of West Sumbawa district who were involved in implementing these activities. From the research results, it is known that the Kadoku Sehati population administration public service innovation in West Sumbawa Regency has been implemented very well, because it has fulfilled the rules of public service innovation and also won second best in the West Sumbawa Regency innovation competition

Keywords


Innovation, Public Services, Administration, Population

Full Text:

PDF

References


Agus Dwiyanto. (2008). Mewujudkan Good Governance Melalui Pelayanan Publik. Yogyakarta: Gajah Mada University Press,.

Agus Prianto. (2006). Menakar Kualitas Pelayanan Publik, In-Trans. Malang.

Ambar Teguh Sulistiyani. (2009). Manajemen Sumber Daya Manusia. Yogyakarta: Graha ilmu.

Antya Seruni Duhita. (2018). Inovasi Produk E-Lampid dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Administrasi Kependudukan di Kota Surabaya.

Azwar, Azrul. (2010). Pengantar Administrasi Kesehatan. Tanggerang: Bina Rupa Aksara.

Depdagri RI Dirjen Administrasi Kependudukan. (2008). Universitas Gadjah Mada.Yogyakarta

Imam Gunawan. (2013). Metode Penelitian Kualitatif: Teori & Praktik. Jakarta: Bumi Aksara

Inu Kencana. (2003). Ilmu Administrasi Publik. Jakarta: PT Rineka Cipta

Keban, T. Yeremias. (2004). Enam Dimensi Strategis Administrasi Publik, Konsep, Teori dan Isu. Gava Media. Yogyakarta

Kepmenpan No. 63 Tahun 2003 Tentang Pedoman Umum Penyelenggaraan Pelayanan Publik

Kuniawan, Agung. (2005). Transfortasi Pelayanan Publik .

Litjan Poltak Sinambela. (2011). Reformasi Pelayanan Publik (Teori, Kebijakan, danImplementasi), PT.Bumi Aksara, Jakarta

Mahmudi. (2010). Manajemen Kinerja Sektor Publik.: UPP STIM YKPN. Yogyakarta

Mahsyar, A. (2011). Masalah Pelayanan Publik di Indonesia dalam PerspektifAdministrasi Publik. Otoritas: Jurnal Ilmu Pemerintahan

Moleong, Lexy.J. (2011). Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. PT RemajaRosdakarya. Bandung

Pasalong, Harbani. (2008). Teori Administrasi Publik. Alphabeta. Bandung

Pelayanan Publik,Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2014 Tentang Pemerintahaan Daerah.

Peraturan Menpan dan RB No. 30 Tahun 2014 tentang Pedoman Inovasi PelayananPublik, Serta Kebutuhan Inovasi LAN.

Peraturan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Republik Indonesia Nomor 31 Tahun 2014 Tentang Pedoman Inovasi Pelayanan Publik.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia No.37 Tahun 2007 tentang PelaksanaanUndang-undang Nomor 23 Tahun 2006 tentang administrasi kependudukan.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 38 Tahun 2017 Tentang Inovasi Daerah

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 96 Tahun 2012 Tentang Pelaksanaan Undang-undang Nomor 25 tahun 2009 Tentang Pelayanan Publik.

Ratminto dan Atik Septi Winarsih. (2005). Manajemen Pelayanan.Pustaka Pelajar.Yogyakarta.

Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Bisnis. Bandung: Alfabeta

Suwarno, Yogi. (2008). Inovasi di Sektor Publik. STIA-LAN Jakarta .

Tobiyatur Rosidah . (2016). Inovasi Pelayanan Salam 20 Menit Pembuatan Akta Kelahiran dan Kematian di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Ponorogo. Jurnal Jurusan Administrasi Publik, Fakultas Ilmu Sosial dan Hukum Universitas Negeri Surabaya.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 23 Tahun 2006 Tentang Administrasi Kependuduka.

Yulia Indarwati. (2017). Inovasi Program Kartu Keluargaku Data Ulang (Kakekku Datang) Dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Gersik. Jurnal, Ilmu Administrasi Negara Universitas Airlangga.




DOI: https://doi.org/10.35327/gara.v17i4.687

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 GANEC SWARA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

TERINDEKS

 

 

 

 

 

 

 


_______________________________

Ganec Swara

Published by UNMAS Denpasar K. Mataram |
Email: ganecswara@gmail com; aminullahmtk@gmail.com

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

    
Stat Pengunjung GARA