MANAJEMEN PEMBELAJARAN BAHASA ARAB UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA DI MADRASAH ALIYAH AL-AZIZIYAH PUTRA GUNUNG SARI

M. SYAHRUL IZOMI

Abstract


The aim of this research is to find out the management of Arabic language learning at Al-aziziyah high school son of Gunung Sari, to find out how students' learning motivation is in learning Arabic at Al-aziziyah high school son of Gunung Sari. The Research Method used is field research with a qualitative approach whose research (field research) is qualitative, therefore the journal that the author compiled uses a qualitative descriptive approach.

Based on the results of the study, it shows that the management of Arabic language learning in Madrasah Aliyah Al-aziziyah putra Gunung sari is not optimal. Student learning motivation in Arabic language learning at Al-aziziyah high school  putra Gunung sari and have not been motivated in learning Arabic even though thoroughly, judging from the learning process of students in the classroom students listen to the teacher who is explaining in front of the class, there is still less motivation to learn Arabic for students in the Al-aziziyah high school putra Gunung sari.


Keywords


management; Arabic; student learning motivation.

Full Text:

PDF

References


Abdul Halik. (2013). ‘Implementasi Manajemen Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Intelectual, Emotional, Dan Spiritual Quotient: Telaah Di Universitas Muhammadiyah Parepare’ : UIN Alauddin Makassar

Ali, Muhammad. (2002). Guru dalam Proses Belajar Mengajar. Cet. X. Bandung: Sinar Baru Algensindo

Berliner, Gage. (2024). Educational Psychology, dalam Koontz, Harold. 2001. dalam Irmalia Susi Anggraini, Motivasi Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Berpengaruh: Sebuah Kajian Pada Interaksi Pembelajaran Mahasiswa, e-journal.ikippgrimadiun.ac.id (Diakses 21 april 2024)

Conny R Semiawan. (2010). Metode Penelitian Kualitatif . Grasindo

Moh. Ainin. (2024). “Fenomena Demotivasi dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah: Penyebab dan Alternatif Pemecahannya”, dalam Mainizar, N, Korelasi Motivasi Belajar Bahasa Arab dengan Minat Berkomunikasi Dalam Bahasa Arab Pada Mahasiswa Jurusan Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, jurnal sosial budaya, vol. 8 no. 01 januari – juni 2011, (diakses 21 April 2024)

Nurlela. (2024). implementasi manajemen pembelajaran untuk meningkatkan mutu pendidikan, jurnal An-nur , volume 1, nomer 1, 2021 ( di akses 25 April 2024 ).

Olan Maulana. (2017). ‘Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Melalui Strategi Kooperatif Tipe Jigsaw’.

Purwa Atmaja Prawira. (2013). Psikologi Pendidikan dalam Perspektif Baru. Yogyakarta: Arruzz Media

Sri Winarsih. (2017). ‘Kebijakan Dan Implementasi Manajemen Pendidikan Tinggi Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan’, Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 15.1 (2017),

Yanti Sri Danarwati SS and M M SE. (2013). ‘Manajemen Pembelajaran Dalam Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan’, Jurnal Mimbar Bumi Bengawan.




DOI: https://doi.org/10.35327/gara.v18i2.875

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 GANEC SWARA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

https://similarplay.com/