AN ANALYSIS OF ENGLISH LEARNING STRATEGY APPLIED BY HIGH-ACHIEVING STUDENTS DURING STUDY FROM HOME

ARIS DWI INTAN APRIANTI, GUNAWAN GUNAWAN

Abstract


This study aims to determine the English learning strategy used by high-achieving students of SMAN 1 and SMAN 2 Sumbawa during study from home (Belajar dari Rumah). This study involved 6 students as participants (3 students from SMAN 1 and 3 students from SMAN 2), all from 12th grade who have studied face-to-face and online. This is qualitative research, and the data were collected by using interviews and documentation. The results of this study show that the problems faced by the participants are the distribution of learning time, lack of interaction, difficulty in understanding the material and easily forgetting the material presented, limitations of media or learning facilities, network constraints, and a noisy house. The learning strategy used by the participants is a learning strategy. According to Oxford in 1990, there are 4 learning strategies from 6 learning strategies, namely memory strategy, cognitive strategy, compensation strategy, and social strategy. While the other two strategies they don't use are affective strategies and metacognitive strategies, The strategy that is high in use in several studies becomes low in use in this study, particularly due to the study from home period (SFH).


Keywords


Learning Strategy, Study from Home.

Full Text:

PDF

References


Andira, A. (2021). Problematika Penerapan Belajar dari Rumah Anak Usia Sekolah Dasar Pada Masa Pandemi Covid-19 di Desa Tanjung Tebat Kabupaten Lahat. IAIN BENGKULU.

Anugrahana, A. (2020). Hambatan, solusi dan harapan: pembelajaran daring selama masa pandemi covid-19 oleh guru sekolah dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(3), 282-289.

Arifin, H. N. (2020). Respon siswa terhadap pembelajaran dalam jaringan masa pandemi covid-19 di Madrasah Aliyah Al-Amin Tabanan. Widya Balina, 5(1), 1-12.

Hidayat, A., & Ariani, D. (2021). Penggunaan Strategi Belajar Bahasa Inggris oleh Pelajar Berprestasi. Jurnal Pendidikan Vokasi Raflesia, 1(1), 8-13.

Hidayati, N., & Khairulyadi, K. (2017). Upaya Institusi Sosial Dalam Menanggulangi Pengemis Anak Di Kota Banda Aceh (Studi Terhadap Institusi Formal Dinas Sosial Dan Tenaga Kerja Di Kota Banda Aceh). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial & Ilmu Politik, 2(2), 737-763.

Nazwanˡ, I. P., & Fernandes, R. (2020). Strategi Belajar Mahasiswa Bidikmisi.(Stusi. Kasus: Mahasiswa Bidikmisi di Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Padang) Ikrima Putri Nazwanˡ, Reno Fernandes² Negeri Padang. Jurnal Perspektif: Jurnal Kajian Sosiologi dan Pendidikan, 3(3).

Nilamsari, N. (2014). Memahami studi dokumen dalam penelitian kualitatif. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 13(2), 177-181.

Nugrahani, F., & Hum, M. (2014). Metode penelitian kualitatif. Solo: Cakra Books.

Nugraheni, E., & Pangaribuan, N. (2006). Gaya belajar dan strategi belajar mahasiswa jarak jauh: Kasus di Universitas Terbuka. Jurnal pendidikan terbuka dan jarak jauh, 7(1), 68-82.

Nuriansyah, F. (2020). Efektifitas penggunaan media online dalam meningkatkan hasil belajar pada mahasiswa pendidikan ekonomi saat awal pandemi Covid-19. Jurnal pendidikan ekonomi Indonesia, 1(2).

Prasetyaningtyas, S. (2020). Pelaksanaan belajar dari rumah (BDR) secara online selama darurat COVID-19 di SMP N 1 Semin. Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1), 86-94.

Pujilestari, Y. (2020). Dampak positif pembelajaran online dalam sistem pendidikan Indonesia pasca pandemi covid-19. Adalah, 4(1), 49-56.

Ri, B., Lt, G. N. I., & Subroto, J. J. G. (2020). Tantangan pelaksanaan kebijakan belajar dari rumah dalam masa darurat Covid-19. Google Scholar Samsudin, S.(2019). Pentingnya Peran Orangtua Dalam Membentuk Kepribadian Anak. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 1(2), 50-61.

Rijali, A. (2019). Analisis data kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81-95.

Rohayati, D. (2018). Analisis Strategi Pembelajaran Bahasa dalam Pembelajaran Bahasa Inggris sebagai Bahasa Asing. Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis, 1(3), 269-280.

Situmorang, S. H., Muda, I., Doli, M., & Fadli, F. S. (2010). Analisis data untuk riset manajemen dan bisnis: USUpress.

Suwendra, I. W. (2018). Metodologi penelitian kualitatif dalam ilmu sosial, pendidikan, kebudayaan dan keagamaan: Nilacakra.

Ula, S., Afifa, A. N., & Azizah, S. A. (2021). Pengaruh Penggunaan Teknologi Di Masa Pandemi Covid-19 Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Biologi Di Man 2 Jember. ALVEOLI: Jurnal Pendidikan Biologi, 2(1), 54-66.




DOI: https://doi.org/10.35327/gara.v17i4.672

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 GANEC SWARA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

TERINDEKS

 

 

 

 

 

 

 


_______________________________

Ganec Swara

Published by UNMAS Denpasar K. Mataram |
Email: ganecswara@gmail com; aminullahmtk@gmail.com

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

    
Stat Pengunjung GARA