KAJIAN FAKTOR KENDALA SISTEM PEMBELAJARAN E-LEARNING

AMINULLAH AMINULLAH

Abstract


The purpose of this study is to examine the constraint factors of the e-learning learning system. This type of research is literature review research with a descriptive approach. The results of the study obtained regarding the constraint factors in the e-learning learning system include; quota and network/internet connection, equipment used, learning facilities, understanding of course management in e-learning, limited time for managing e-learning, lack of commitment from schools and teachers regarding the development of e-learning learning, funds needed for e-learning implementation still limited, school leadership policies in allocating funds for the development of learning media, long loading times for information or films, mentoring time by parents, teachers' technological abilities, costs, psychologically face-to-face directly affect the level of understanding

Keywords


constraint factor, learning, e-learning

Full Text:

PDF

References


Andri Anugrahana. (2020). Hambatan, Solusi dan Harapan: Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 Oleh Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, Vol. 10 No. 3, September 2020: 282-289. Diakses tanggal 28 Juli 2021.

Budiaman. Analisis Faktor-Faktor Kesulitan Penerapan E-learning Dalam Pembelajaran IPS. Jurnal Sejarah Lontar Vol.7 No.2 Juli - Desember 2010. Diakses tanggal 28 Juli 2021.

Clark, R.C. & Mayer, R.E. (2008). E-learning and the science of instruction: proven guidelines for consumers and designers of multimedia learning, second edition. San Francisco: John Wiley & Sons, Inc.

Handarini, O. I & Wulandari, S. S. (2020) Pembelajaran Daring Sebagai Upaya Study From Home (SFH) Selama Pandemi Covid 19. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP). E-ISSN: 23389621. Vol. 8, No., 2020, hal (496 -503).

Kusumah, Y. S. (2011). Aplikasi Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Kemampuan Matematis Siswa. Disajikan dalam Kegiatan Pelatihan Aplikasi Teknologi dan Komunikasi dalam Pembelajaran Matematika di SPS UPI, 16 Desember 2011.

Lailatussaadah., Fitriyawany., Erfiati & Sri Mutia. (2020). Faktor-Faktor Penunjang dan Penghambat Pelaksanaan Pembelajaran Daring (Online) PPG dalam Jabatan (Daljab) pada Guru Perempuan di Aceh. Gender Equality: International Journal of Child and Gender Studies ISSN: 2461-1468/E-ISSN: 2548-1959, Vol. 6, No. 2, September 2020. Diakses tanggal 28 Juli 2021

Munir. (2009). Pembelajaran Jarak Jauh Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Bandung: Alfabeta.

Pipit Putri Hariani dan Sri Ngayomi Yudha Wastuti. (2020). Pemanfaatan E-learning Pada Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Pandemi Covid-19. Biblio Couns : Jurnal Kajian Konseling dan Pendidikan ,Vol. 3, No. 2, Juli 2020, hlm. 41-49, ISSN 2620-3103 (online). Diakses tanggal 28 Juli 2021

Rusman, dkk. (2011). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi, Mengembangkan Profesionalitas Guru. Jakarta: PT. Raja Grafindo.

Shobich Ulil Albab. (2020). Analisis Kendala Pembelajaran E-learning pada Era Disrupsi Di Smk Terpadu Al-Islahiyah Singosari Malang. Jurnal Manajemen Pendidikan Volume 2, Nomor 1, Januari 2020; p-ISSN: 2655-9331; e-ISSN: 2657-2230. Diakses tanggal 28 Juli 2021.

Silahuddin. (2015). Penerapan E-LEARNING dalam Inovasi Pendidikan. Jurnal Ilmiah CIRCUIT Vol. 1 No. 1 Juli 2015. Diakses tanggal 28 Juli 2021.

Numiek Sulistyo Hanum. (2013). Keefektifan E-learning Sebagai Media Pembelajaran (Studi Evaluasi Model Pembelajaran E-learning SMK Telkom Sandhy Putra Purwokerto). Jurnal Pendidikan Vokasi, Vol 3, Nomor 1, Februari 2013. Diakses tanggal 28 Juli 2021.

Nurdiansyah dan Eni Fariyatul. (2016). Inovasi Model Pembelajaran Sesuai Kurikulum 2013. Sidoarjo: Nizamial Learning Center.




DOI: https://doi.org/10.35327/gara.v15i2.223

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 GANEC SWARA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

https://similarplay.com/