PENGARUH MARKETING MIX DAN BRAND IMAGE TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN KAIN TENUN MASRAIS SEBAGAI UPAYA MEMPERTAHANKAN EKSISTENSI PRODUK LOKAL DI TOKO TENUN DUA PUTRI
Abstract
This study aims to investigate the influence of marketing mix and brand image on the purchasing decisions of Masrais woven fabric as an effort to sustain the existence of local products at Dua Putri textile store. The research method employed in this study is a survey method using a written questionnaire with 100 respondents as the sample. Data analysis includes validity testing, reliability testing, classical assumption testing, multiple regression analysis, correlation coefficient, determination coefficient, and hypothesis testing (t-test and F-test) using Statistical Product and Service Solution Ver.24 (SPSS) software. The results indicate that marketing mix significantly affects purchasing decisions, brand image significantly affects purchasing decisions, and both marketing mix and brand image significantly influence purchasing decisions.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Azwar, S. (2016). Metode Penelitian. Pustaka Belajar.
Aqmarina, S., Kumadji, S., & Kusumawati, A. (2016). Pengaruh Celebrity Endorser Terhadap Citra Merek Serta Dampaknya Pada Keputusan Pembelian (Survei pada Mahasiswi Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawijaya Angkatan 2013 dan 2014 Konsumen Produk Kosmetik Wardah). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 39(2), 1–10.
Dash, G., Kiefer, K., & Paul, J. (2021). Marketing-to-Millennials: Marketing 4.0, customer satisfaction and purchase intention. Journal of Business Research, 122(October 2020), 608–620.
Ghozali, I. (2021). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 26 (10th ed.). Badan Penerbit UNDIP.
Huda, N. (2020). Pengaruh Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian Motor Scuter Matic Yamaha Di Makassar. Jurnal Asy-Syarikah: Jurnal Lembaga Keuangan, Ekonomi Dan Bisnis Islam, 2(1), 37–43.
Indrasari, M. (2019). Pemasaran Dan Kepuasan Pelanggan. Unitomo Press.
Kaniu, H. J., Moniharapon, S., & Loindong, S. (2023). Analisis Pengaruh Marketing Mix (4P) Terhadap Keputusan Pembelian Pada Hardcore Gym Analysis of the Influence of Marketing Mix (4P) on Purchasing Decisions in Hardcore Gym. 1246 Jurnal EMBA, 11(4), 1426–1256.
Kotler, P., & Kevin, L. K. (2019). Manajemen Pemasaran (Tiga Belas). Erlangga.
Kumoal, B. F. O. (2014). Pengaruh Marketing Mix Terhadap Keputusan Konsumen. Jurnal Administrasi Bisnis, 6(1), 267–292.
Kusuma, T. W. (2015). Penerapan Strategi Pemasaran Yang Tepat Bagi Perusahaan Dalam Meningkatkan Volume Penjualan Pada Pt Hikmah Cipta Perkasa Jakarta. Riset Mahasiswa Ekonomi (RITMIK), 2(1), 111–126.
Nurasmi, & Andriana Ana, N. (2024). Pengaruh Peran Beauty Vlogger, Electronic Word Of Mouth (E-Wom), Dan Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian Produk Skincare Skintific Di Samarinda. Management Studies and Entrepreneurship Journal, 5(2), 4901–4920.
Nurul Aulia, Intisari Haryanti, & Sri Ernawati. (2023). Analisis Marketing Mix Dan Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian Pada Ukm Banana Pop Kota Bima. Manajemen Dewantara, 7(2), 147–158.
Rahim, E., & Mohamad, R. (2021). Strategi Bauran Pemasaran ( Marketing Mix ) Dalam Perspektif Syariah. MUTAWAZIN (Jurnal Ekonomi Syariah), 2(1), 15–26.
Ratnam, D., Salim, E., & Charli, C. O. (2024). Pengaruh Brand Image dan Marketing Mix terhadap Keputusan Pembelian melalui Minat Beli Sebagai Variabel Intervening pada Gemilang Smartphone Andalas. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 11371–11380.
Sterie, W. G., Massie, J., & Soepono, D. (2022). The Role of Brand Ambassadors on Consumer Purchase Decision on Tokopedia Marketplace. Jurnal EMBA : Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 10(3), 652.
Sudirjo, F., Priyana, Y., & Permana, R. M. (2023). Pengaruh E-Wom, Promosi dan Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian Produk MS Glow Beauty di Provinsi Jawa Barat. Jurnal Bisnis Dan Manajemen West Science, 2(02), 1–10.
Sugiyono. (2019). Statistika untuk Penelitian. Bandung : CV Alfabeta.
Sunarsih, S., & Ernawati, S. (2023). Pengaruh Citra Merek, Variasi Produk Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Pada Es Teh Indonesia Cabang Bima. Jurnal Cahaya Mandalika, 4(3), 177–184.
Wahyuningsih, R., & Susanto, S. J. (2024). Pengaruh Marketing Mix Terhadap Keputusan Pembelian Produk Ms Glow Di Surabaya. Soetomo Management Review, 2(3), 364–377.
DOI: https://doi.org/10.35327/gara.v18i3.923
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 GANEC SWARA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.