PENGARUH PERCEIVED EASE OF USE DAN PERCEIVED USEFULNESS TERHADAP MINAT PENGGUNAAN QRIS PADA MERCHANT DI LOMBOK EPICENTRUM MALL

NURLAILA HIDAYATI, NINA KARINA KARIM

Abstract


This study aims to determine the effect of perceived ease of use and perceived usefulness on interest in using QRIS on merchant at Lombok Epicentrum Mall. This study used an associative quantitative approach. This study used primary data taken from 131 respondents. The results showed that simultaneously the variables perceived ease of use and perceived usefulness had a positive and significant effect on the interest in using QRIS at merchants in Lombok Epicentrum Mal. Partially, the perceived ease of use variable and perceived usefulness has a positive and significant effect on the interest in using QRIS at merchants in Lombok Epicentrum Mall

Keywords


Perceived ease of use, perceived usefulness, interest in using QRIS

Full Text:

PDF

References


Ajija, S. R., Sari, D. W., Setianto, ahmat H., & Primanthi, M. (2011). Cara Cerdas Menguasai EViews.

Bank Indonesia. (2019). Blueprint Sistem Pembayaran Indonesia 2025 - Menavigasi Sistem Pembayaran Nasional di Era Digital. Bank Indonesia, 1–81.

Data Indonesia. (2023). APJII: Pengguna Internet Indonesia 215,63 Juta pada 2022-2023.

Data Reportal. (2023). Digital 2023: Indonesia.

Davis, F. D. (1989). Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology. MIS Quarterly, 319–340.

Fadillah, S. A., Nugroho, J. A., & Sangka, K. B. (2022). Pengaruh Kemudahan Dan Keamanan Terhadap Minat Menggunakan Quick Response Code Indonesian Standard (Qris) Pada Pelaku Umkm Binaan Bank Indonesia Kpw Solo. Jurnal Pendidikan Bisnis Dan Ekonomi, 7(3), 1–7.

Fatmawati, E. (2015). Technology Acceptance Model (TAM) untuk Menganalisis Sistem Informasi Perpustakaan. Iqra’: Jurnal Perpustakaan Dan Informasi, 9(1), 1–13.

Iqbal, M. (2020). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan, Dan Kepercayaan Terhadap Minat Menggunakan Platform Crowdfunding Berbasis Qr code.

Laloan, W. icky T. J., Wenas, R. S., & Loindong, S. S. R. (2023). 9. Pengaruh Kemudahan Penggunaan, Persepsi Manfaat, Dan Risiko Terhadap Minat Pengguna E-Payment Qris Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Sam Ratulangi Manado. 11(2), 375–387.

Mahyuni, L. P., & Setiawan, I. W. A. (2021). Bagaimana QRIS menarik minat UMKM? sebuah model untuk memahami intensi UMKM menggunakan QRIS. https://doi.org/10.4018/joeuc.2004010104

Mauritsius, D. T. T. (2021). Tingkat Penggunaan Qris Payment Sebagai Alat Transaksi Pembayaran.

Nasution, N. S. A. (2022). Analisis Minat Penggunaan Sistem Quick Response Indonesian Standard (Qris) Terhadap Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah (Umkm) Di Kota Medan. 8.5.2017.

Ningsih, H. A., Sasmita, E. M., & Sari, B. (2021). Analisis Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan Penggunaan, Dan Persepsi Risiko Terhadap Keputusan Menggunakan Uang Elektronik (QRIS) Pada Mahasiswa Journal IKRAITH IV, 4.

Palupi, A. A. (2021). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Keputusan Bertransaksi Menggunakan Qris Pada Umkm Di Kecamatan Beji Dan Sukmajaya Kota Depok. In Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents (Vol. 3, Issue 2).

Pontoh, M. A. H., Worang, F. G., & Tumewu, F. J. (2022). Pengaruh Perceived Ease Of Use Perceived Risiko dan Consumer Trust Terhadap Merchant Intention Dalam Penggunaan QRIS Sebagai Metode Pembayaran Secara Digital. 10(3), 904–913.

Putri, N. I., Munawar, Z., & Komalasari, R. (2022). Minat Penggunaan QRIS Sebagai Alat Pembayaran Pasca Pandemi. Prosiding Sisfotek, 6(1), 155–160.

Rahman, A. F., & Supriyanto. (2022). Analisis faktor yang mempengaruhi minat penggunaan qris sebagai metode pembayaran pada masa pandemi. Indonesian Scientific Journal of Islamic Finance, 1(1), 1–21.

Rahman, D. (2022). Adopsi Penggunaan Sistem Pembayaran Qris (Quick Response Code Indonesian Standard) Terhadap Intention To Use Pada Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Di Kota Padang. 8.5.2017, 2003–2005.

Rangkuti, F. A. V. (2021). Pengaruh Persepsi Kemanfaatan Qris Dan Kemudahan Qris Terhadap Efisiensi Pembayaran Digital Pada Mahasiswa Uinsu (Issue February).

Saputri, O. B. (2020). Preferensi Konsumen Dalam Menggunakan Quick Response Code Indonesia Standard (QRIS) Sebagai Alat Pembayaran Digital. Journals of Economics and Business Mulawarman, 17(2), 1–11.

Silaen, M. F., Manurung, S., & Nainggolan, C. D. (2021). Analisis Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan, Keamanan Dan Persepsi Risiko Minat Merchant Dalam Menggunakan Quick Tanggapan Standar Indonesia (Qris). Jurnal Internasional Sains, Teknologi & Manajemen, 1574–1581.

Sitanggang, M. H. A. (2018). Memahami mekanisme crowdfunding dan motivasi berpartisipasi dalam platform Kitabisa.com. E Journal UNDIP, 6(3), 1–11.

Syah, D. H., Dongoran, F. R., Nugrahadi, E. W., & Aditia, R. (2022). Penelitian dalam Ilmu Bisnis & Sosial Memahami model penerimaan teknologi dalam penggunaan QRIS : Bukti dari UKM di Indonesia. 11(6), 12–19.

Yusman, C. A. (2022). Analisis faktor – faktor yang mempengaruhi pedagang terhadap penggunaan quick response code indonesian standard di metropolitan city panam kota pekanbaru menurut ekonomi syariah. 137.




DOI: https://doi.org/10.35327/gara.v18i1.756

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 GANEC SWARA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

TERINDEKS

 

 

 

 

 

 

 


_______________________________

Ganec Swara

Published by UNMAS Denpasar K. Mataram |
Email: ganecswara@gmail com; aminullahmtk@gmail.com

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

    
Stat Pengunjung GARA