INDEKS KEPUASAN MASYARAKAT TERHADAP PELAYANAN PUSKESMAS DI KOTA MATARAM

LALU MUH. KABUL

Abstract


Community Satisfaction Index (CSI) of Community Health Center is an indicator for community to assess services quality and services performance of Community Health Center. The study which is refered to “Permenpan dan RB Nomor 14 Tahun 2017” carried out in 2021 at all Community Health Center in Mataram City. The aim of study is to analysis CSI value, quality services and services performance and correlation between CSI and accreditation status of Community Health Services. The study method used is descriptive with quantitative approach. The result of the study indicated that average value CSI of Community Health Services in Mataram City amount of 77.23 with “B” quality services and “Good” services performance. There is no correlation between CSI and accreditation status of Community Health Services.


Keywords


Community Satisfaction Index, services, Community Health Center

Full Text:

PDF

References


Bappenas dan Depdagri, (2002). Penerapan Prinsip Transparansi, Akuntabilitas dan Partisipasi. Bappenas dan Depdagri, Jakarta.

Bagian Organisasi Sekretariat Daerah Pemerintah Kota Surakarta, (2018). Laporan Indeks Kepuasan Masyarakat Pemerintah Kota Surakarta. Surakarta.

BPS Kota Mataram, (2020). Kota Mataram Dalam Angka 2020. Badan Pusat Statistik Kota Mataram, Mataram.

Caiden, G.E,, (1997). Administrative Reform. Allen Lane The Penguin Press, London.

Denhardt, J.V. and Denhardt, R., (2007). The New Public Service:Serving, Not Steering. M.E.Sharpe, Armonk, New York.

Dinas Kesehatan Kota Mataram, (2020). Profil Kesehatan Kota Mataram. Dinas Kesehatan Kota Mataram, Mataram.

Fahamsyah Dedie et al, (2018). Pengukuran Indeks Kepuasan Masyarakat (IKM) Pelayanan Kesehatan di Puskemas Kabupaten Hulu Sungai Utara. Jurnal Administrasi Kesehatan Indonesia, 6(2),189-196.

Gerring, John, (2017). Social Science Methodology: A Critical Framework. Cambridge University Press, New York.

Glock,Charles Y., (2017). Survey Research in Social Science. Russel Sage Foundation, New York.

Kathori,C.R., (2019). Quantitative Technique. Third edition, Holt Reinhart and Wilson, New York.

Keputusan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara No:Kep/25/M.PAN/2/2004 tentang Pedoman Umum Penyusunan Indeks Kepuasan Masyarakat Unit Pelayanan Instansi Pemerintah.

Krejcie, R.V.& Morgan, D.W., (1970). Determining Sampel Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement,30, 607-610.

Kurniaty, (2019). Analisis Kepuasan Pasien Berdasarkan Permenpan dan RB Nomor 14 Tahun 2017 di RSUD Tanjung Pura Kabupaten Langkat Tahun 2019. Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Sumatera Utara.

Mulyanto, (2009). Analisis Indeks Kepuasan Masyarakat pada UPTD Puskemas Kota Surakarta:Studi Analasis di 5 (Lima) Kecamatan. Daya Saing:Jurnal Ekonomi Manajamen Sumber Daya, 1(1), 23-37.

Ningtyas, Rahayu et al., (2007). Analisis Kepuasan Masyarakat (IKM) Terhadap Kualitas Pelayanan di Puskemas Bandoharjo Kecamatan Semarang. Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Diponegoro, Semarang.

Ombudsman RI, (2020). Laporan Tahunan 2020:Mengawal Pelayanan Publik di Masa Pandemi Covid-19. Ombudsman Republik Indonesia, Jakarta.

Peraturan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Nomor 14 Tahun 2017 tentang Pedoman Penyusunan Survei Kepuasan Masyarakat Unit Penyelenggara Pelayanan Publik.

Peraturan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Nomor 16 Tahun 2014 tentang Pedoman Penyusunan Survei Kepuasan Masyarakat Terhadap Penyelenggara Pelayanan Publik

Romli,L., (2018). Masalah Reformasi Birokrasi. Jurnal Kebijakan dan Manajemen PNS, 2(2), 1-7.

Saputro, Trio, (2016). Kepuasan Masyarakat Terhadap Penyelenggaraan Pelayanan Publik. Jurnal Perspektif Pembiayaan dan Pembangunan, 4(2), 89-100.

Septiyan, Eka, (2016). Indeks Kepuasan Masyarakat Terhadap Pelayanan Kesehatan di Puskemas Serang Kota. Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Serang.

Sutmuller P., (2001). Program Terobosan BUILD Untuk Menerapkan Good Governance. Jurnal Pembangunan Daerah, 3(5), 24-30.

Tjiptoherijanto P., (2010). Bureaucratic Reform in Four Southeast Asia Countries. Jurnal Kajian Wilayah, 1(2), 168-189.

UNDP, (1997). Governance for Sustainable Human Development. UNDP, New York.

World Bank, (1994). Governance:The World Bank’s Experience. The World Bank, Washington, DC.

Zuhro, R.Siti, (2010). Good Governance dan Reformasi Birokrasi di Indonesia. Jurnal Penelitian Politik LIPI, 7(1), 1-21.




DOI: https://doi.org/10.35327/gara.v16i1.291

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 GANEC SWARA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

TERINDEKS

 

 

 

 

 

 

 


_______________________________

Ganec Swara

Published by UNMAS Denpasar K. Mataram |
Email: ganecswara@gmail com; aminullahmtk@gmail.com

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

    
Stat Pengunjung GARA